Publicitat excessiva

12 01 2010

Bon dia de nou a tots i totes (incís: no entenc la moda encetada pels socialistes de no fer mai un sol plural i dir sempre masculí i femení junts, com “los españoles y españolas”). Sembla que la inspiració m’ha vingut de cop i ara de cop i volta em trobo amb tres idees per a posts al cap, així que degut a que vaig decidir que el ritme seria d’un post per setmana i no vull després trobar-me sense idees, de moment em guardo dues d’aquestes idees per entrar a parlar de la que trobo més adient ara mateix.

Parlem de la televisió, en aquest cas d’una cadena en particular, Antena 3 (i derivades de la TDT). En el món de la televisió actual tots sabem que les audiències ho són tot, són les que et donen el poder en forma de contractes publicitaris, per exemple. Per això tampoc acabo d’entendre la renúncia de TVE a emetre publicitat (d’on sortiran els calers si aquí, a diferència de a Gran Bretanya no paguem un impost directe per a mantenir les cadenes públiques i RTVE acumula un deute massa important com per a ignorar una font d’ingressos tan important?

Mira quin logo tenim! I els calers? Mmm... has vist el logo?

Així doncs, com que les audiències ho són tot, n’hi ha que estan disposats a tot per tal d’aconseguir la seva atenció. D’aquí les futures fusions de les cadenes espanyoles de dos en dos.  Serà curiós veure com televisions bastant allunyades en la seva línia general es fusionen (Telecinco i Cuatro, i per altra banda Antena 3 i La Sexta). Cadenes que han provat totes d’anar més enllà d’allò pel qual atreuen als televidents i ocupar nous sectors, la majoria sense gaire èxit. Així, Telecinco porta temps provant de crear sèries pròpies d’èxit, mentre que Antena 3 ha provat bastants cops sense èxit crear un reality show que agradés i pogués fer ombra a Gran Hermano i Operación Triunfo.

Aida, una de les poques sèries que han aguantat a Telecinco.

Intents en els quals han obtingut, generalment, fracàs rere fracàs, mentre allò en el que són (suposadament) bones els hi seguia donant els resultats esperats, de vegades inclús millorant-los. Així, veient que ampliar les mires no els hi reporta resultats especialment bons, què poden fer per potenciar les audiències? Intensificar la campanya de captació d’espectadors cada cop que surt alguna cosa nova (o fins i tot quan no és nova, simplement es vol mantenir fidels als espectadors). I Antena 3 ha estat capdavantera en aquest sentit (o si més no, ho ha endut una passa molt més enllà que la resta).

Perquè cada cop que aquesta cadena estrena una nova sèrie, pel·lícula o programa que esperen que sigui d’èxit es passen el mes anterior a base de propaganda en forma de “cortinillas” (ara mateix no caic en com es diu en català), petits teasers que inicialment només ens mostren el nom del nou contingut, el símbol de la cadena i poc més. És amb el pas de les setmanes que comencem a veure una i una altra vegada als protagonistes ja en alguna escena que repeteixen fins a la sacietat com si fos tota una obra mestra dins del gran contingut audiovisual del que podrem gaudir en breu (setmanes encara). I d’aquesta manera, la gent es va fent a la idea que a Antena 3 estrenen tal cosa, com qui no vol la cosa.

Però el pitjor encara no ha passat. Si les setmanes prèvies semblen taladrants, es queden en no res en comparació amb el que passa la setmana abans de l’emissió. És llavors quan llencen la cavalleria a l’atac i no hi ha una sola pausa publicitària on no vegis l’escena maleïda (de vegades es molesten a canviar-la, però no normalment) i a més comences a veure tràilers molt més llargs (tot i que tampoc aclareixen massa de què anirà la cosa). Tu creies que no podia ser pitjor, que et mereixies una treva en aquesta guerra incessant per tal d’aconseguir captar la teva atenció (si és que a aquestes alçades ja no t’has convertit i ara esperes en candeletes l’emissió) i resulta que encara va a més.

Tu tranquil et dius, segur que si només miro segons quins programes no podré picar de cap manera, segur que em deixen en pau si només miro el telenotícies d’aquesta cadena. I la tornes a cagar. Perquè això també ho tenen pensat, i no tenen escrúpuls alguns en convertir les notícies del dia en un aparador del gran catàleg que oferirà Antena 3 en breu. I així, veien les notícies t’assabentes pas a pas de la producció de qualsevol film que produeixi la cadena (des que se saben els actors fins que s’estrena, pas a pas), de quina sèrie estrenen aquell mateix dia, de com es graven els capítols de la nova temporada d’una suposada sèrie de moda a ves a saber quin poble, de com de divertit és fer gravacions nocturnes als decorats d’una altra sèrie… en fi, de tots els ets i uts que van succeint.

Matias Prats, presentador de tràilers

I és que no han tingut cap problema en prostituir quelcom que hauria de ser sagrat, com és el telediari. I no han estat els únics, doncs seguint el seu exemple (tot i que sense arribar al seu nivell) ara ja és normal veure com a totes les cadenes fan coses semblants made in Antena 3 (com ara connexions en directe al plató del programa que s’estrena just després). Ningú està ja lliure de pecat.

Però, jo sóc intel·ligent, jo no pico! Pots argumentar… I pot ser veritat, tot i que probablement no ho sigui del tot veient les audiències que tenen les sèries d’èxit de la cadena privada. I encara que ho fos i per més trist que sembli, les masses piquen l’ham un darrere l’altre, de tal forma que com a mínim els primers capítols de la majoria de sèries són dels més vistos. I a poc que ofereixin i segueixin anunciant, les audiències es mantenen (vaja, que ha de ser molt penós per a que es cancel·li l’emissió o es perdin les audiències, cas de 90-60-90).

A casa meva tenim un cas que exemplifica l’èxit d’aquest màrqueting agressiu: ma germana. En el seu cas li poden les sèries, cosa que podria ser normal en el boom de sèries americanes de qualitat que estem vivint, però resulta que ella no en veu cap, ella prefereix l’extens catàleg d’Antena 3. I així, s’ha anat enganxant a sèries que ja havien començat durant les seves segones o terceres temporades per les campanyes, cas de Física o Química i diria que de El Internado també. Clar que Antena 3 els hi dóna totes les facilitats del món a través de la seva web per a posar-se al dia. I ara està en fase terminal, contingut més o menys juvenil que anuncien, contingut que es traga, encara que no tingui clar de què va, tot li sembla interessant, com el cas de Los Protegidos, un refregit d’elements d’Herois i de X-men pel que he vist al tràiler.

Jo en canvi, com podeu veure, sóc el cas contrari. El fet que em taladrin tant em fa passar les ganes de veure res. Sóc tossut o intel·ligent? Probablement una barreja de les dues, però sempre conseqüent amb el que faig.

Caleglin Nolewë – Cansat

Advertisements

Accions

Information

8 responses

13 01 2010
Sergi

Jo crec que l’estat els hi pagara des de alguna altra banda, sense ficar impostos als ciutadants. Pero segur que el que faran serà baixar la qualitat dels programes per reudir costos, sino ja veuras…acabaran fotren refritos tot el puto dia, com k tenen tans anys d’historia!

PD: Per fi e comentat al teu blog! Pero aixo no vol dir k no hages entrat abans eh? Au treballa!

13 01 2010
caleglin

Jo crec que el problema no el tindrem amb la qualitat dels programes, perquè tampoc és que sigui meravellosa ara mateix i l’audiència els hi respon. Si no ja em diràs com pot ser que Àguila Roja sigui la sèrie de producció estatal més vista de la darrera temporada? Doncs per la fidelitat del públic que veu La Primera, que li posis el que li posis (fins i tot les tardes de culebrón) s’ho traga.

El que no sabia, i m’han comentat avui, és que es veu que hi ha una mena d’acord que fa que siguin les cadenes privades les que estiguin pagant la manca d’anuncis (o una cosa semblant). Potser per això van tant pesats els d’Antena 3…

14 01 2010
Núria

Jo crec que la Tve al final tornarà a ficar els anuncis, no crec que els resulti molt rentable no tenir-los. Amb ells guanyaven diners, i com dius tu, sense ells ja veurem que en surt de tot plegat o som sen surten.
Per nosaltres es millor… tot i que en les pelicules podrien fer una pausa…sobretot si dura tres ores i tas de estar davan de la pantalla sense perdre un segon sino perds el fil..casi podriem dir k no es pot anar ni al labavo xD

Referent a Antena 3…crec que no tan sols es produeix una massificació de publictat sobre les series k estan a punt de estrena o de les pelicules que faran en aquest canal, sino en tots. Poder no de la mateixa insistencia, pero i es present.
A vegades es bastant “fastigós” que estiguis miran un programa o una serie i et surti a baix lestrena de nose kina serie…kuan poder no lestenen fins al cap dun més. També cal dir que quan fan la producció d’una pel·lícula surt en tots els programes…no nia prou diro una vegada?

I tagermana no es lunika k es troba “enganxada” en aquestes sèries…x sor o per desgracia jo tamb..poder es la publicitat subliminal que donen i que et “maxaquen” duran dues o tres semanes el que fa que akabis miran els programes.

Res més, no et podras keixar que mo e llegit i to e komentat jejej xD

Pd: et dono un tema per un altre post i que esta relacionat en aquest…la massificació de propaganda sobre articles i productes que es troben en les series i programes…es una de els coses que més em molesten…i de les quals el defensor de lespectador sa queixat nombroses vegades.

(perdo per la forma descriure…però em feia mandra escriure correctament xD)

14 01 2010
caleglin

Tema calers de TVE, si el que m’han dit és veritat (que les privades ho paguen) suposo que s’acabaran afartant i tornarem al model anterior. Una cadena pública sense publicitat pot ser solvent, el que passa és que ha d’oferir alguna cosa a canvi (per exemple la BBC amb els seus documentals de fama mundial i els telediaris, considerats dels més objectius del món). TVE de moment no deixa de ser una cadena exactament igual que la resta.

I pel que fa a Antena 3, si, com dic les altres cadenes han adoptat també en menor mesura aquest model, i la veritat és que ho veig patètic. És molt trist caure en aquest joc i que els presentadors dels telenotícies s’encarreguin de “recordarte” quin programa fan a continuació. El que passa és que A3 va sempre un pas més enllà (per exemple colant-te com a notícia com de bé s’ho arriben a passar els actors de El Internado mentres graven en un plató ¿?).

La veritat és que amb aquest post volia criticar com n’arriben a ser de pesats els d’A3 i una mica també com la gent hi pica.

PD: Oído cocina! Queda al calaix de sastre, de moment ja tinc un altre post pensat i algun que ve de camí.

14 01 2010
La germana!

Gracias, graciaaaas!! Me pitan los oídooos??? V_V Nada ya me lo he leido…. contento??? A ver, ya sabes k a mi me puede la publicidad de cualquier tipo… Y eso no es ser tonto… es ver un anuncio y decir: aa!! K waai!!! Pero sí, yo lo reconozco. Me vicio a las TODAS las series de Antena 3 por sus anuncios, y k?? Da gracias k hago boicot a Telecinco y no la pongo…. V_V Ahí sí k se me destrozaria el cerebroo!!!!!

15 01 2010
caleglin

¿Y qué canal no destroza el cerebro hoy en día? Desde mi humilde punto de vista, la calidad televisiva en la mayoría de las cadenas va muy a la baja. Si de mi dependiera, solo salvaba algo de la Primera, un poco de La Dos, algo de TV3-Super3-33 y derivados y poco más.

Que te pueda la publicidad no es ser tonto, lo que sí que creo que lo es, es sabiendo que van a por ti picar de esta manera. Igual que esperar con ansia un contenido (series) sin saber casi ni de qué va ni tener referencias de él, solo porque lo anuncian a bombo y platillo.

Menos A3 y más Perdidos!

15 01 2010
caleglin

Noves notícies pel que fa al tema de TVE sense publicitat.

Resulta que el model de finançament de TVE sense anuncis és, com bé em van informar, que ho paguin les privades (perquè van ser elles les que es van queixar que no era just que TVE estés en lluita amb ells pels anuncis).

Doncs bé, quan tot just portem 15 dies d’aplicació d’aquest model, resulta que hi han indicis que fan pensar que es podria haver de tornar a una TVE amb anuncis. I perquè? Doncs perquè segurament a les privades ja no els hi fa tanta gràcia i Brussel·les s’hi ha pronunciat en contra (de moment res vinculant).

Spain is different!

15 01 2010
Arqueòleg Glamurós

Aída es una de els millors sèries còmiques, juntament amb 7 Vidas, que s’han feta Espanya!
No li cal propaganda!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s




%d bloggers like this: