Maite zaitut

22 09 2010

Avui, en plenes festes de Santa Tecla, patrona dels tarragonins (o pelacanyes), espero que valoreu l’esforç d’escriure res coherent després d’haver participat en la Baixada de l’Àliga tot just aquesta mateixa nit i tenint en ment ja la Flaix History que tenim avui a la nit, la revetlla de Santa Tecla popularment coneguda com l’Empalmada (no malpenseu, és perquè la gent prova de no dormir). Sense més, i entre badall i badall, us vull explicar una història que m’ha sorprès bastant i desconeixia.

L'áliga i la catedral, 100% tarragoní!

Resulta que dissabte va ser un molt bon dia per als amants del pop-rock català a Tarragona, ja que gracies a les festes i a un programa musical que cada any està igual de bé o millor que l’anterior, vam poder gaudir de tres concerts enormes: la Companyia Elèctrica Dharma per la tarda i tot just acabant a l’hora de sopar, Els amics de les arts després de sopar i els Lax’n’Busto quan va acabar l’anterior concert (però en una plaça diferent). Als dos primers no els havia vist mai en directe i hi vaig anar a veure què tal, i he de dir que em van agradar bastant. La Dharma va crear una festa en un ambient marcadament familiar que va fer anar creixent a poc a poc, amb un inici fluix i sense gaire resposta del públic que omplia la Plaça de la Font, van saber anar posant l’energia a cada moment i per quan es va fer fosc, la plaça ja bullia amb els ritmes del grup.

Els amics de les arts van tocar en un lloc més petit i íntim (normalment reservat per a grups emergents) que va estar de gom a gom des de bon principi, cosa que va sorprendre a tothom, fans inclosos. Amb el seu repertori més aviat escàs però amb el temps just per acabar i que tothom pogués anar a veure els Lax, van destacar sobretot pels seus diàlegs entre cançons, per portar a l’home que treballa fent de gos i per tocar un Amparito Roca (himne no oficial de les festes) que va fer ensorrar la plaça i els va deixar sorpresos. Ja acabat, marea humana de baixada cap a la Plaça de la Font, que ja estava plena) a veure uns Lax’n’Busto que ja havia vist tot just fa un any.

Quan en Pemi Fortuny va deixar el grup, a banda de sorprendre’m pels motius (deixar-ho tot per anar a l’Àfrica en plan missioner) vaig pensar que era la fi d’un dels grups grans del rock català. El primer disc amb en Salva Racero m’ho va confirmar aparentment, un disc discret sense cap single destacable i ja vaig desconnectar bastant per al segon. Més enllà d’alguna cançó que escoltava a la ràdio (Que boig el món i Començar), no en vaig saber gaire més fins que em van proposar d’anar a un concert dels Lax a Pallaresos. I hi vaig anar amb la idea preconcebuda que viurien dels èxits anteriors i que en Salva segurament seria un intent de Pemi, un “quiero y no puedo”.

Posturetes cool amb nen estrany jugant

I clar, vaig sortir bastant sorprès quan vaig veure que tocaven tant les noves cançons com les velles i que en Salva és conscient que el seu registre vocal no té res a veure amb en Pemi, de forma que es deixa anar en les “seves” i és més pla, més Pemi, en les antigues. I hi posa una energia brutal als concerts. Així doncs, des d’aquell dia que he tornat a estar més atent al que fan els de El Vendrell, i al saber que venien a les festes, vaig marcar el dia i l’hora amb un cercle ben gran, aquella nit, aquell concert, podien ser molt grans veient com es posa Tarragona quan ve algú que dóna tant al públic, veient com s’omple la Plaça i com respon tothom. Aquí a la llar dels pelacanyes, es valora molt més un grup que dóna vida i energia (La Pegatina, Els Pets, Lax, per exemple) que no pas els que venen, diuen quatre coses, toquen i marxen (Efecto Mariposa, El sueño de Morfeo, Gossos…).

Durant el concert, com em sol passar sempre, hi havia cançons que no coneixia, i solia ser el mètode per saber si era nova, ja que molts també es quedaven més parats. Per aquest motiu, em vaig estranyar molt quan va sonar una cançó que no coneixia, però que va fer que molts s’emocionessin, la cantessin i cridessin com bojos. Una cançó que deia, i es diu, “t’estimo molt” repetides vegades. Com que em va agradar i no m’agrada quedar-me amb incògnites a dins del cos, al dia següent vaig procedir a fer una recerca de com es deia la cançó i d’on havia sortit. I així vaig descobrir que és en realitat una versió d’una cançó infantil en euskera feta pels pallassos Pirritx eta Porrotx (i que s’ha convertit de pas en himne de festes, revetlles i demés entre els joves).

La història (per fi hi arribo) que rodeja aquests dos és la de gairebé sempre (per desgràcia) quan es parla del País Basc. Pirritx eta Porrotx son els pallassos infantils més coneguts a Euskadi, on surten (o sortien, no ho tinc massa clar) a la ETB i fan gires amb el seu espectacle per Euskadi i Navarra. A més, han rebut mencions i ajudes per la seva gran tasca en la difusió entre els més petits de l’idioma d’allà. Fins aquí tot normal, però llavors com no s’entenen notícies com aquesta o aquesta? No entenia res, com pot ser que uns simples pallassos infantils estiguin emmerdats ideològicament? Com pot ser que els peperos es dediquin a vetar les actuacions d’un duo d’actors que sembla ser que agraden tant als petits?

Finalment, buscant una mica més vaig arribar al quid de la qüestió. Tots dos van ser regidors d’Euskal Herritarrok fa anys. A més, en el cas de la noia, durant el temps que va estar en el càrrec va negar-se a condemnar l’assassinat d’un company regidor del mateix ajuntament. Llavors la pregunta que em vaig fer va ser, pot ser que a dia d’avui, anys després i amb tots dos desvinculats de la política encara se’ls persegueixi pel simple fet d’haver estat dins d’una formació que aleshores era completament legal? Home, podria ser, però era evident que hi havia d’haver un segon motiu, alguna cosa que hagués fet que la situació anés a parar aquí. I evidentment, de nou un encert més, el motiu és que son partidaris de la repatriació dels presos bascs i van gravar un vídeo per a Etxerat, on sortien com a personatges inicialment, fent ús d’un to marcadament infantil. Una cagada al meu parer, que no queda arreglada malgrat sortir després ja com a particulars.

I aquest cop em pregunto, justifica això que la Brunete Mediàtica neoliberal arremeti contra dos simples pallassos? Queden justificats titulars d’aquest estil? Personalment, trobo que no, que de nou confonem el terrorisme injustificable dels etarres amb la visió política dels de Batasuna, que de nou tornem a la persecució que va culminar amb la il·legalització de l’esquerra abertzale, una mesura que o bé s’hauria de cancel·lar o bé s’hauria de repetir amb tots aquells que defensen d’alguna forma la violència (tots els partits d’ultradreta per exemple). I tot això qui ho paga? Com sempre qui té menys culpa de tot plegat, qui encara no sap ni de què va tot això: els nens petits als quals els hi agradin Pirritx eta Porrotx, que veuen com segons qui mani al seu ajuntament, es queden sense poder veure’ls de prop gràcies a un enfrontament que ja fa massa que dura, a una situació massa tensa, a una vida política que no és gens normal.

Així doncs, prefereixo quedar-me amb la música, especialment amb aquesta versió bilingüe del Maite zaitut que té alguna cosa que fa que m’oblidi del poc que m’arriben a agradar les cançons a dues llengües. Passeu un bon inici de tardor tots plegats, i qui vulgui, que passi per Tarragona, que encara queden coses interessants al programa!

Caleglin Nolewë – Porororooooo roooo roooo roooo (Amparito power).

Anuncis

Accions

Information

12 responses

22 09 2010
madebymiki

Quantes coincidències amb Igualada (la meva ciutat natal), no ho sabia…

-Ens diuen pelacanyes.
-Fem l’empalmada.
-I li diem xampú a allò que els de BCN li diuen clara.

Potser que vagi cap a Tarragona, estaré com a casa!!

Que t’ho passis molt be!!

22 09 2010
caleglin

Uooooh! Ja només faltarà que digueu ganxets als vostres rivals (Reus) i que tingueu una beguda de les festes interessant (Mamadeta: granissat de llimona amb Chartreuse groc i Chartreuse verd).

El tema del xampú/clara ja si que no sé si és cosa de ciutats o persones, però bé, jo personalment li dic champú.

22 09 2010
Skyline

Osti pos no sabia aixo dels pallassos aquests… Estaven ben putejats, pero pel que vei tenien força èxit.

Per cert que tal air la baixada? Ja ens veurem aqueta nit!

PD: Ja veus l’hora que es i jo no estic a classe xD

22 09 2010
caleglin

La baixada impressionant, personalment no havia estat mai ficat tan a dins de la primera baixada ni en el concert de la Plaça del Rei, així que ahir va ser el pla complet: les dues baixades més el concert. I acompanyant les bèsties fins a la porta de l’Ajuntament. En resum, una passada!

Avui a empalmar tú, una Flaix History pot ser espectacular.

I el tema dels pallassos l’he publicat per aquest motiu, jo també desconeixia el tema i em va sorprendre moltíssim. Suposo que la normalitat no és gaire comuna en el panorama polític basc.

22 09 2010
Arqueòleg Glamurós

darrerament els Amics de les Arts estan fins a la sopa nop?? Jo aquest finde vaig al BAM a veure Goldfrapp i Belle & Sebastian

22 09 2010
caleglin

La veritat és que ho estan petant bastant. Van sorgir a l’ombra de Manel quan aquests estaven en el moment àlgid de fama del seu primer disc, i ara mateix ja no se’n parla tant d’ells com de Els Amics, que son els que estan fent una gira bastant extensa i tornant cops i més cops a les mateixes zones (per la zona del Camp de Tarragona – que no vegueria – a Tarragona hi han estat dos o tres cops, a Cambrils fa un parell de setmanes…).

23 09 2010
Crític de cine

potser aquests dos fiquen missatges sublimials pro-etarres a les cançons…

jo avui vaig al concert de la Troba Kung Fu a plaça Catalunya, que comencen les festes de la Mercè. A nosaltres, als pobles no ens diuen pelacanyes, però sí pixapins.

23 09 2010
caleglin

Evidentment que sou pixapins, o de Can Fanga jejeje. Naltros (expressió tarragonina) som pelacanyes diria que pel Francolí que passa per la ciutat, que abans estava vorejat per canyes, com sigui, l’enemic són els ganxets!

Si que comenceu tard les festes, no? Quant duren? Les nostres van començar el 17 i duren fins el 26, normalment però, comencen dos dies abans, el 15 i acaben el 24 per la Mercè, amb els pilars caminant (que recomano a tothom que vingui a veure-ho) i el correfoc de fi de festa.

24 09 2010
Crític de cine

Home, jo soc d’Hospitalet, i les festes ja les vàrem fer a finals de juny, així que sou els de Tarragona qui les feu tard!! jeje. Has de tenir en compte que a BCN, cada barri ja n’ha fet les seves. Fa poc van ser les de Gràcia i Sants. Ara toquen les festes de tota BCN.

Ja tinc escoltat que el correfoc de les festes de Santa Tecla és una passada. Haviam si alguna vegada poden anar-hi convidats amb la colla de diables!!!

24 09 2010
caleglin

Em referia més que res a que sent el dia gros el 24, comencen tard al meu parer.

Jo m’estic tirant dels cabells per perdre’m avui els pilars caminant i perquè el cap de setmana que ve segurament em perdi el concurs de castells.

Pel que fa al correfoc, sempre he sentit a dir que és el més important de Catalunya per nombre de colles convidades i per la qualitat de les d’aquí, la veritat és que està molt guapo, i córrer davant de la carretillada final és també un clàssic tarragoní.

25 09 2010
kronen

Tens entrades pel concurs de castells??????? Jo hi volia anar però ja no quedaven entrades… De fet va ser qüestió de mitja hora que s’esgotessin!

25 09 2010
caleglin

Que va, que va, res de res. A més no vaig demanar festa, així que la única opció que tinc és que no em donin cap compromís i que en venguin a taquilla (difícil).

I diuen que no va ser cosa de mitja hora, sino de 10 minuts. Com sempre es parla de tongo, enxufats i de colles amb massa entrades assignades.

Deixa un comentari

