(Des)control aeri

8 12 2010

Hola i benvinguts a la rajada que portava ja temps esperant fer. Concretament ja fa anys, des dels inicis de tot plegat, però per un motiu o per un altre, fins al dia d’avui no m’he decidit a fer-la. Primer va ser per l’acumulació de temes pendents a tractar, després perquè ja no era un tema gaire candent i més tard per l’acumulació de feina, però avui, fent una pausa en la vida d’ermità a la que estic sotmès fins que no acabi la setmana que ve, he decidit per fi dedicar-hi un post. Se n’ha parlat molt, moltíssim. Ha estat la notícia de la setmana i ara ja ha passat una mica tot plegat, però ara, és quan el Mariatxi entra en acció. Avui, a mariatxades, els controladors aeris.

Hores d’ara ja tots sabem els fets, però per si un cas faré un breu resum del que jo en sé (important el jo: és la meva visió dels fets). El sector de l’aviació a Espanya fa pudor. Tenim els pilots i els controladors millor pagats de tota Europa, i a sobre, són dels menys productius i amb més privilegis. No contents amb això, cada any per vacances decideixen delectar-nos a tots amb alguna vaga que ningú més recolza. I això és realment fort, perquè ni la patronal ni els sindicats es posen del seu costat, però ells, més feliços que un gínjol i sense que els hi importi què en pensa la gent, de vaga per a reclamar no perdre els privilegis que tenen. I en part els entenc, jo si visqués igual de bé que ells tampoc voldria perdre res del que ja tinc.

Qué dura que és la vida!

Ho puc entendre, però no ho comparteixo ni em sembla bé, com tampoc m’ho sembla que totes les vagues siguin pràcticament d’improvís (o avisant amb poc temps d’antelació) i just quan més mal fan a tothom. I és que no entenc què esperen aconseguir amb això, doncs encara que tinguessin raó, usar aquests mètodes xantatgistes faria que la perdessin. Però pel que sembla a ells no els hi importa i sempre estan disposats a repetir-ho, doncs es consideren un sector estratègic i uns empleats imprescindibles i es creuen amb la paella pel mànec. Curiosament quan són una gent que, per exemple els pilots, fins no fa gaire estafaven a l’estat entrant a l’exèrcit per a que l’estat els pagués la formació (que com tots sabem barata no és) i quan feien el temps mínim marxaven a l’aviació comercial (amb els seus drets, els sous astronòmics, etc). I clar, després van perdre aquesta opció, però a qui li importa? Total, ser pilot és fer una inversió. Pagues uns estudis caríssims però saps que després et forraràs.

El que han  fet els controladors aquest pont però, no té nom. A les 17:00 de divendres, i coincidint amb l’aprovació d’un reial decret amb el que estan en contra, el 90% dels controladors aeris que hi havia de servei van posar-se malalts de sobte, de forma espontània i sense que haguessin parlat prèviament entre ells, marxant tots dels seus llocs de treball i provocant el tancament de l’espai aeri espanyol durant els següents dos dies. Aquesta és la versió que la USCA (Unió Sindical de Controladors Aeris, que representa a la gran majoria d’aquests) dóna dels fets, que no hi havia directrius i que tot va ser espontani, cosa d’uns controladors que no poden amb l’estrès que els provoquen els torns criminals, les hores extra contínues i la manca de treballadors en el sector. Analitzem-ho per parts:

  • Torns criminals: Els controladors es queixen de que els torns no els permeten conciliar vida familiar i treball, que tot és molt dur i que així costa viure molt. D’acord, llavors perquè estan en contra d’un decret que disminueix el nombre màxim d’hores que poden treballar i equilibra els torns de nit amb els de dia?
  • Hores extra: La gran fal·làcia. Desconeixia aquest tema fins que vaig començar a cercar per la web i em vaig assabentar de les pràctiques que duien a terme els controladors: complir sempre el nombre màxim d’hores extra per tal que el sou pugés com l’escuma, doncs les hores extra es paguen a més del doble que les convencionals. I això és una altra cosa que regula el decret, els hi rebaixa el màxim d’hores extres que poden fer. De nou, el mateix decret amb el que estan en contra.
  • Manca de treballadors: Cal que digui que també s’ha regulat i també s’hi ha declarat en contra? Fins ara, la formació corria només a càrrec d’AENA, igual que la selecció. Només ells decidien qui entrava i qui no en aquest club. Això evidentment no és culpa dels controladors i podia dur a la situació de que si a AENA no li donava la gana augmentar la plantilla, no s’augmentava i punt. Solució? Fer que es democratitzi l’accés a la professió mitjançat uns cursos (no sé si eren un postgrau o quelcom similar). La resposta de la USCA? En contra. Perquè? Perquè són massa cars, no et paguen per formar-te i a més no et formen tant com abans. És a dir, que ara toca queixar-se per haver de fer una inversió segura (tu pagues els cursos cars, però després tens a canvi un sou de 200.000€ anuals de mitja), perquè et tracten com a la resta d’estudiants (a mi ningú em paga per estudiar si no és per mitjà de beques) i perquè si et vols especialitzar cal pagar més. Senyors, benvinguts al món real. Però clar, ells ja vivien bé amb el nombre reduït de treballadors que els permetia fer hores extres a punta pala. I ara què es troben? Que els hi baixarà el sou que tenien de 300.000€ anuals de mitja a uns 200.000, i encara es queixen!

I clar, davant d’aquesta situació, ens trobem amb que els pobres controladors no poden suportar la pressió i es deprimeixen tots de cop com bé ens va explicar aquella controladora emocionada per la lluita que duien a terme els seus companys. Senyors, primer la munteu ben grossa, i quan veieu que tothom està en contra vostra, llavors traieu a una portaveu falsament plorona per a fer una mica de pena? Ai que se us ha vist el llautó…

Davant d’això al Govern li queda poc marge de maniobra i opta per fer el que fins ara no s’havia fet mai: declarar l’estat d’alerta i mobilitzar als controladors, de forma que si no acudeixen als seus llocs de treball, o si hi van i es neguen a treballar, incorreran en un delicte penal militar. I llavors, els pobres controladors ansiosos, que en comptes de curar-se a casa seva estaven reunits en un hotel al costat de Barajas, se’n van a treballar perquè s’han cagat a sobre. Vaja! Això si, de nou la mateixa controladora torna a ploriquejar als mitjans explicant com els militars han entrat amb pistoles als seus llocs de treball. Amb pistoles senyors! On s’és vist que els militars duguin pistola??!!

I de nou menteix, i tots ho saben, però suposo que esperaven que la gent es posés de la seva banda. Estimats controladors, heu destrossat el pont a milers de persones, heu impedit que gent que estava lluny dels seus pogués tornar a casa aquests dies, heu fet malbé els plans de tothom que anava a volar i ara ens voleu fer pena amb que els militars porten pistola? Què esperàveu? Us han obligat a treballar? Podríeu haver-vos-hi negat com deia en Rubalcaba, només haguéssiu anat a judici militar. Us han tret el límit d’hores per a que treballeu il·limitadament? Suposo que no té res a veure amb que contàveu les hores com us donava la gana per tal de fer hores extres el més aviat possible no? No, es clar que no, perdoneu la meva gosadia.

I a tot això, què ha fet el principal partit de la oposició? Sortir en roda de premsa a criticar la falta de previsió del Govern i posar-se en contra de l’estat d’alerta perquè retalla llibertats bàsiques de la gent. Aquí “cada loco con su tema” i ells a per les eleccions, que és l’únic que importa. Total, els seus ja els tenen de la seva banda de forma incondicional, només cal veure l’enèsima escridassada a Zapatero el dia de la Constitució i els posteriors crits de “Presidente, presidente” a Rajoy per part dels mateixos. Tot segueix igual en aquest país, res no canvia i no ho farà en molt de temps. I mentrestant, a treure profit com es pugui de les desgràcies dels altres.

 

Caleglin Nolewë – Indignat.

Advertisements

Accions

Information

15 responses

8 12 2010
Kagawa el misteriós

Molt ben dit noi! Molt ben dit! Mig país sense un duro, treballant masses hores per 2 rals i ens volen vendre la moto i anar de mongetes. Que n’aprenguin!

8 12 2010
caleglin

Gràcies! Començava a cremar massa per dins no haver parlat d’aquest tema encara.

8 12 2010
Arqueòleg Glamurós

No estic gens d’acord amb la postura dels controladors, però crec que al govern se li ha anat completament el cap amb les mesures que ha pres:

-L’estat d’alarma només pot ser conseqüència d’una catàstrofe d’origen natural, mai d’una vaga.

-La militarització d’un servei es contempla a l?estat d’excepció, no d’alarma.

-Calia privatitzar els aeroports i regular la jornada dels controladors just abans d’un pont?

Ha estat un cop de puny d’un agonitzant govern cada dia més d’ultradreta. Cada cop que hi hagi una mobilització obrera treuran els tancs?

8 12 2010
caleglin

Doncs jo trobo que han fet ben fet, i inclús que han fet massa curt i tot. No sóc gens radical i de fet sempre he estat més de la banda dels sindicats i els treballadors que no pas dels empresaris, però en aquest cas no. Perquè? Doncs per tot el que he dit: ja fa massa que dura, tenen massa privilegis i sou en un context de crisi global i encara volen que se’ls mantingui, juguen a la hipocresia descarada i no els hi tremola la mà quan han de fotre a tot Déu. Per tant trobo que:

– L’estat d’alarma ha estat ben cridat (no sé si tècnicament se li pot dir així o no, però calia fer-hi alguna cosa i l’única manera de fer-los anar a treballar era aquesta). El més fort de tot plegat és que ara se’ls hi obligui a demostrar mèdicament l’enfermetat, abans no els hi calia.

– La militarització no ha estat realment així, no han controlat els militars, només ha estat posar-los sota les ordres dels militars per a que treballessin d’una vegada.

– El Govern no ha de parar de fer el que cregui convenient per més vacances o ponts que vinguin. Si tocava això, tocava això. El que no pot ser és que els controladors es creguin per sobre del Govern.

– Reagan (del qual no en sóc fan precissament) es va trobar amb una vaga del mateix estil. Amenaça amb fotre’ls fora si no van a treballar en 48 hores. El sindicat aguanta l’amenaça. Reagan a les 48 hores fot fora 11.000 controladors aeris de tots els EEUU i als 3 mesos desapareix el sindicat de controladors. No dic que sigui el que calia, però trobo que s’hauria de fer fora tot aquell que no demostri que estava malalt (total, segur que tenen un cunyat metge i els hi arregla) i als que no, embargament del sou fins que no es paguin tots els bitllets dels que no han volat, els danys i prejudicis que han causat tant a clients com empreses i fins i tot el combustible extra que van haver de gastar els qui es van haver de desviar perquè no es podia volar per sobre d’Espanya.

– El Govern per a mi ha actuat sorprenentment bé i eficient. M’esperava quelcom diferent, rondant la baixada de pantalons. L’oposició en canvi, vergonyosa. No ho veig com una cosa de dretes o esquerres, o veig com una resposta davant del xantatge d’un col·lectiu. Per la meva banda cap problema.

I no crec que tingui res a veure amb les mobilitzacions obreres, com tampoc ho creuen els sindicats majoritaris, que mai els hi han donat la raó. De fet recordo que a una de les darreres vagues de pilots, tant patronal com sindicats van recolzar al Govern i van demanar mà dura contra els pilots. Sorprenent? No, ningú se’ls creu i per això es refugien en el seu propi sindicat.

11 12 2010
Arqueòleg Glamurós

Així doncs tú ets partidari de la repressió policial i militar davant qualsevol vaga o mobilització que tingui implicacions als ciutadans (totes en tenen)?
No hagués estat més simple acomiadar, com va fer Reagan, que no saltar-se la llei per part de qui, se suposa, n’és el seu garant?

12 12 2010
caleglin

No, no dic enlloc que sigui el que s’ha de fer en tots els casos. Però com ja t’he comentat, no té res de mobilització obrera això, i té ben poc a veure amb la resta de vagues. Tot té un context, i en el d’aquesta gent, no em sembla malament el que es va fer per tal que anessin a treballar.

8 12 2010
Tomàs

Veurem com acaba tot plegat. No estic gens content amb que s’hagi hagut d’arribar a declarar l’Estat d’Alarma per solucionar un tema com aquest.
Crec que és una demostració de que la societat civil no ha estat capaç de solucionar un tema que no deixa de ser laboral.

Fet el fet, espero que el conflicte es solucioni per sempre.

Ara ja es fan cursos en acadèmies diferents de les d’AENA. També es vol que els controladors no hagin d’avalar als aspirants en les pràctiques posteriors als cursos, per tal d’evitar els nivells d’endogàmia que fins ara hi ha.

Sembla que ara arriba el temps de la justícia (bé, és un dir “ara”, serà d’aquí mesos o anys). Si es determina que s’han de pagar indemnitzacions, qui les pagarà? Ells? Nosaltres?

Hem valorat prou el que significa decretar l’Estat d’Alarma?

8 12 2010
caleglin

Doncs no ho sé, però veient els precedents, em sembla que era l’única forma que hagin anat a treballar en un espai curt de temps. El tema deixa de ser laboral en el moment en què els controladors decideixen fotre a tot Déu que vola.

I jo també espero que es solucioni per sempre, però no ho veig clar. De moment ja han fet aquesta. Què faran si es decideix que s’ha de fer fora a alguns d’ells?

Per sort, com bé dius, s’espera que entri gent nova i en nombre més gran. Però de nou, els controladors s’hi oposen amb l’excusa que s’ha privatitzat la formació dels controladors.

Pel que fa a les indemitzacions, no crec que en pagui ningú, o en el pitjor dels casos, ho farà l’estat. Si fos per mi ja he dit que ho pagaven ells, i aprofitava per treure’ls-hi tot el que pugués.

L’estat d’alarma trobo que s’ha dramatitzat massa. A no ser que tingui conseqüències que desconec, no em sembla malament que se’ls mobilitzi per a que vagin a treballar. Si això comporta altres coses, llavors les hauré de valorar.

8 12 2010
madebymiki

Per una vegada no estic gaire d’acord amb el post, és evident que moltes de les coses que dius son certes, però tan sols son aplicables als controladors?

El paper del govern és absolutament hipòcrita, jo opino exactament el mateix que el post que t’afegeixo aquí:

http://www.minosabe.discoversweb.com.ar/index.php/socioeconomia/264-estado-de-alarma.html

Tot i així respecto la teva opinió, salut!!

8 12 2010
caleglin

No, no són aplicables només als controladors o no haurien de ser-ho. En aquest cas s’han aplicat perquè no podia ser que el país es quedés paralitzat aèriament per culpa d’una vaga salvatge d’un col·lectiu. Ara surten veus, moltes d’elles de l’oposició pepera, que critiquen l’estat d’alarma, que parlen de manca de previsió, d’incapacitat del Govern… imaginem que això ho fa Sarkozy. Llavors tot serien alabances i crítiques a ZP per no haver fet el mateix.

El món és hipòcrita, però en aquest cas no li veig la hipocresia al govern espanyol. Trobo que han obrat amb la contundència que requeria l’enèsima vaga dels controladors que aquest cop ha anat massa lluny. Perquè si aquesta gent es troba d’aquí a dos dies que no poden viatjar en tren perquè hi ha una vaga tan salvatge com la seva… ho comprendran i callaran?

9 12 2010
Skyline

Estic d’acord amb tu pel que fa als controladors aeris, tenen uns pebrots…crec que el govern no ha fet malament en instaurar l’estat d’alerta, encara que potser és un pèl excessiu, pero si més no tots els controladors van anar a treballar cagadets cagadets pensant en un possible judici militar si no es presentaven.

Per altra banda m’ha agradat l’ultim paràgraf, aquest retrat de la política actual a nivell de Espanya. Zapatero l’ha cagat bastant en algunes decisions, però el que és mes ridicul és que per inèrcia (o per que sí), l’oposició estigui sempre en contra de totes les decisions i ho critiqui tot. Es pensen que ells ho hagessin fet millor en una situació similar en un context de crisis com aquest? Ho dubto bastant, i no per que sigui del PSOE, sinò per que no crec en les possibilitats de Rajoy (per favor, si fa anys que es veu de lluny que es un titella, que vol fer veure que mana ell pero se li pixen a sobre els del propi partit…)

Tristement en poc més d’un any es mooolt possible que vingui un periode Pepero…i dubto que les coses vagin a millor, com a molt econòmicament ja que la situació sembla que acabarà remuntant tard o d’hora (i s’apuntaran el tanto ells).

Saluts i segueix així de crític!

17 12 2010
caleglin

Definitivament la política espanyola fa fàstig, i la catalana, l’etern oasi català, comença a enfilar el mateix camí. El PP de moment, com deia l’altre dia un gag del Polònia, no fa res. Es limita a recollir tots els vots del descontent contra el Govern que ells mateixos han anat creant (en una jugada prou intel·ligent per la seva banda), ara només els hi queda creuar-se de braços i veure com van augmentant els vots sense necessitat de fer res. L’anticatalanisme, la xenofòbia i l’espanyolisme ranci venen molt i ells en són el màxim exponent, de moment van directes a La Moncloa i dubto que res impedeixi que Rajoy sigui president (i si no ho és al loro que ve doña Espe pel darrere).

I com bé dius, de nou aprofitaran el context de lleu millora de l’economia, que anirà creixent durant la propera legislatura (si tot va bé) per a dir que ells han estat la solució, encara que no toquin res. És exactament el mateix que ja van dir ells durant els mandats de l’Aznar, que encara ara, a dia d’avui presumeixen com uns grans anys per a l’economia espanyola, uns anys en què Espanya va situar-se entre els grans gràcies a ells i fins que ZP s’ho va carregar. Llàstima que se’ls hi oblidi el boom tecnològic, la bombolla immobiliària, l’especulació sense límits i la vida per sobre de les nostres possibilitats i amb tot pagat per la UE.

12 12 2010
aficionatsalssenders

Ostres, jo vaig marxar el divendres a la matinada cap a Istanbul fent escala a Zurich i em va anar de ben poc!

A banda d’això, no comparteixo gens la postura dels controladors fent aquesta “vaga” cobarda, perquè si haguessin fet una vaga anunciada i argumentada l’haguès respectada encara que no hi estiguès d’acord, però fent-ho com ho han fet a últim moment i sense dir les coses clares, no es pot estar a favor ni de les argumentacions ni de les maneres de fer. Però tampoc no crec que la declaració de l’estat d’alarma sigui la solució, evidentment han aconseguit retornar a la “normalitat” els aeroports, però crec que és fer-ne un gra massa i fer un excessiu ús a una eina que s’hauria de fer servir en moments molt crítics i puntuals. Un comiat un expedient de tots aquells malalts que en realitat no ho estaven haguès estat menys alarmant.

12 12 2010
caleglin

El dubte principal és si a més de menys alarmant hagués estat igual o més efectiu. Jo no ho crec, però tampoc ho sabrem mai.

16 12 2010
Toni En Blanc

Bravo, bravo!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s




%d bloggers like this: