Informació vs opinió

14 03 2011

Benvinguts mariatxers, aquí teniu el post promès per al dia d’ahir. Vaig tard de nou, però aquest cop ha estat en un intent de que el producte final fos el més depurat possible. I això que es tracta bàsicament de criticar als altres, però és en una cosa que m’enerva fins a tal punt, que necessitava deixar-ho anar algun dia. I el dia ha arribat. Senyors, que tremoli la premsa actual perquè el Mariatxi va a per ells.

De nou us he de confessar que sóc un tipus estrany i ho he estat tota la meva vida. Així doncs, mentre la majoria de nens a l’escola estaven preocupats per què faria el bo d’en Son Goku lluitant contra en Freezer, jo (a més a més) em preocupava una mica per què passava al món. Inicialment era poca cosa, només llegia els titulars de la premsa escrita i generalment de l’esportiva, doncs el meu avi la compra gairebé cada dia. Però a poc a poc anava agafant el costum de llegir una mica els titulars cada cap de setmana. Fins que de sobte em vaig trobar un dia que no hi havia l’Sport ni El mundo deportivo a la taula, i només hi havia El País que havia comprat mon pare.

Ja no era ben bé el mateix, però encara hi havia una secció esportiva, si bé per a algú no acostumat com jo, això feia que hagués de passar pàgines i més pàgines fins que trobava la secció. I a poc a poc vaig començar a mirar les altres pàgines. Això, en un nen de primària, com comprendreu, era completament anòmal. Un nen que llegeix! Un nen que sap mínimament el que passa al món! Un nen que mira el diari! Encara no sé com no em van dur a un circ. Però aquí no quedava tot, doncs menjant a casa sempre s’hi veu el telenotícies per imperatiu patern (i per a desgràcia meva en algunes ocasions en què volia veure alguna altra cosa).

Així doncs, us puc dir que a banda de perquè salta a la vista, tot el que critico ho faig també amb perspectiva temporal i coneixement del medi. Dit això i veient el títol, ja podeu suposar que parlaré de la deriva ideològica que estan prenent els mitjans de comunicació. No es cosa de fa poc, en realitat ho han anat fent tota la vida, però la línia que separa opinió d’informació cada dia és més fina i a hores d’ara, en molts casos inexistent.

Podríem començar tirant la pedra cap a una banda o cap a l’altra. Uns diran que TV3 és CiUTV, d’altres que és adoctrinament independentista. D’altres prefereixen dir que Telecinco és l’herald de l’apocalipsi, que Antena3 és massa pepera o que el Grup Intereconomia hauria de ser prohibit pels metges. Podríem anar per totes bandes, però igualment, ens queda clar que les televisions són una eina de propaganda política molt forta i molt usada a dia d’avui. I per més que molts s’entestin a criticar una banda o l’altra, la realitat és molt més grossa. Gairebé tot està polititzat i gairebé tot fa pena.

Òbviament, no tot per igual. Sobra dir que Intereconomía està tan a l’extrem que fa riure i tot. La forma en què fan el seu “telediario” només pot ser entesa com una àcida sàtira del que veiem a la resta de canals exagerant tots els trets negatius al màxim exponent. Per si algú va massa perdut, una mostra:

Aquí directament no es que es barregin notícies amb opinió, és que directament, de notícies hi ha les justes. I coses semblants fan a la resta de la caverna mediàtica Pepera i Aznarista que ha sorgit amb molta força als darrers anys. Ara amb la TDT en podem gaudir tots! Qui no té la temptació de posar de quan en quan Veo TV, 13TV o La 10 a veure què diuen tota aquesta colla de personatges? Qui més qui menys es dóna el petit plaer en petites dosis per a gaudir del que és la vida. I què dir de les seves ràdios? I dels seus diaris? Res que no s’hagi dit en infinitat d’altres llocs una altra infinitat de vegades.

Altres casos no tan clars, però igualment perillosos són els que donen les notícies però hi intercalen dosis d’opinió de forma més sibil·lina. És el cas de la gran majoria de mitjans privats. O gairebé hauria de dir que ho era? Perquè cada cop s’estan deixant endur més per l’onada de sensacionalisme que recorre els mitjans de forma imparable, tombant pel camí tota resistència que es troba. No podem deixar de veure cada dia com aquests mitjans ens deixen mig camuflades les seves opinions o com de vegades inclús manipulen la informació ja sigui modificant-la lleugerament o per omissió.

El darrer cas és el dels mitjans públic. El debat etern, què cal fer amb ells? Els eliminem tots o només els autonòmics… o potser cap? Cal que competeixin per les audiències o millor els subvencionem encara més? I cal que tinguin veu pròpia o els subordinem al govern de torn? Tots sabem la resposta a aquesta darrera, per desgràcia. Tenim exemples indignants com ara Canal 9:

I d’altres que no queden tan clars. A mi em passa una mica amb TV3, de la qual crec que queda clar molts cops que mana la Generalitat, però no tan clar com diuen alguns. De fet, crec que ha sabut mantenir-se bastant neutral en termes de notícies si ho comparem per exemple amb La 1 i el seu canvi radical post-Aznar. Es podrà debatre molt sobre què hi fan pels matins, o sobre altres programes de reportatges o investigació, però des del meu punt de vista, i referint-me al telenotícies, TV3 és una de les cadenes més neutrals que puc trobar… si exceptuem els esports. I sempre comparant-ho amb la resta de canals. Si aquesta neutralitat és molta o poca, si és suficient o no… això ja queda per a un altre debat. Però insisteixo: prefereixo veure cada dia TV3 que no pas cap altra de les cadenes que hi ha a la meva televisió (i tot i així no ho faig, cosa dels imperatius materns).

Best TV moment of the decade

La conclusió per tant és la mateixa que vaig fer al meu Treball de Recerca, però augmentada: no existeix la neutralitat als mitjans, només l’aparença causada per com saben dissimular molts cops les seves tendències però sempre es poden intuir clarament. I per desgràcia, hi ha cada cop més mitjans que opten per no dissimular-ho i deixar-ho ben clar. Una cosa que és un greu atemptat contra la professió de periodista, però a ells sembla no importar-los-hi massa. Si més no de moment.

Res més per avui, ens veiem dijous.

 

Caleglin Nolewë – You’ll think I’m dead, but I’ll sail away on a wave of mutilation!

Anuncis

Accions

Information

6 responses

15 03 2011
gatbru

estic completament d’acord en tot el que dius, tot i que penso que TV3 està tant o més politilitzada que les altres cadenes i mitjans- i jo bàsicament només miro TV3-, però trobo que la manera de fer és molt diferent de la resta de l’estat espanyol, molt més bèstia i barruer…

pd:també sóc fan de Pixies…bon post!

15 03 2011
caleglin

No sé, jo crec que s’intueix clarament quan hi ha canvi de govern, però trobo que és més en els programes d’opinió, debats i demés i no pas tant en el telenotícies. Crec que en això TV3 encara se’n surt dissimulant les seves tendències.

Clar que la solució seria que TV3 tingués assegurada la plena independència del Govern, però això és impossible.

PD: Un grupàs els Pixies, jo tinc el Doolittle i no me’n canso.

15 03 2011
MadeByMiki

Jo no soc fan dels Pixies :-(, però m’ha agradat el post i la intenció que porta.

Per sort amb l’existència d’internet la gent s’informa d’altres maneres, la informació és menys monolítica.

Salut!!

15 03 2011
caleglin

Si, això em fa plantejar-me si l’existència d’Internet ha estat la causa o la solució. És a dir, Internet veient la deriva dels mitjans ha esdevingut el lloc on informar-se lliurement o ha estat el fet que a Internet t’hi puguis informar abastament el que ha provocat que els periodistes s’exigeixin menys i siguin menys imparcials?

I una llàstima que no t’agradin els Pixies, són un grup estrany, de vegades difícil de digerir, però trobo que són genials.

15 03 2011
Tomàs

Bon post. N’estic bàsicament d’acord.

Sovint miro TV3 però també em moc per altres cadenes, però acabo tornant a TV3. De fet és la que més m’agrada, la que em sembla menys intervinguda.

El paper d’Internet em sembla clau en tot això. A l’haver una major possibilitat de contrastar les notícies (via vídeos, cròniques, escrits…) i de millorar la informació, crec que influeix en la majoria de medis. Tret d’aquelles de la caverna, que pel fet de viure aïllats no els importa el que passa i de fet les notícies estan dirigides als seus fans.

17 03 2011
caleglin

En condicions normals jo només esperaria que la situació es revertís i tot tornés a ser com hauria de ser, però ho veig impossible. Van començar els de la caverna, però ara a poc a poc tothom s’hi ha anat sumant. Només desitjo que no vagin tan enllà.

Deixa un comentari

